Internet změnil svět cestování. Tipy k návštěvě skvělých míst dnes dávají influenceři. Ti, kteří píší, natáčí videa a jejichž příspěvky na Facebooku, Instagramu či na blogu sledují tisíce fanoušků.
Zástupci mladší generace často přebírají chování svých vzorů, kterými pro ně jsou právě influenceři. Turisté si často vybírají destinace právě podle toho, co na cestách zažil, viděl, ochutnal či vyfotil jejich oblíbený „idol“. Marketingový vliv influencerů na sociálních sítích přitom není žádnou novinkou. V počátcích se většina z nich věnovala propagaci různých výrobků a značek (především v odvětví módního průmyslu), přičemž se jim dařilo ovlivňovat nákupní rozhodování svých příznivců. Časem si našli i efektivní cestu k propagaci dosud neznámých a turisticky zajímavých míst. Celkem logicky tak s nimi začala spolupracovat i destinační společnost Českobudějovicko-Hlubocko, která má za cíl nabízet turistům atraktivní oblast nazývanou Budějovicko. „Influencerem může být v podstatě každý návštěvník turistické oblasti. Přijede do destinace, ubytuje se na hotelu, nají se v restauraci a využívá nabídku služeb destinace. Své zážitky pak sdílí na sociálních sítích nebo na recenzích portálech. Portálů k tomu určených je celá řada a poskytovatelé služeb proto musejí své hosty zaujmout, aby hodnocení pro ně vyznělo pozitivně a přilákalo tak další návštěvníky, kteří se na základě recenzí rozhodnou, zda danou službu využijí,“ uvedl příklad David Šťastný, předseda destinačního managementu.
Kolik by měl influencer mít fanoušků, aby opravdu ovlivnil rozhodnutí? „To vždycky záleží na tom, co od spolupráce očekáváme a jaký má být její cíl. Pokud např. chceme oslovit širší masy, nebo chceme zvýšit mezinárodní povědomí o destinaci, je vhodné oslovit celebritu s vysokým mediálním zásahem se stovkou tisíc a více sledujících. Ideální je např. využít kampaň s celebritou, když chceme oslovit potenciální prvonávštěvníky ze vzdálených trhů a představit jim hlavní taháky destinace. V tomto případě však také musíme počítat s vyššími náklady,“ vysvětluje Tomáš Kadlec, obsahový stratég destinace Českobudějovicko-Hlubocko. Naopak pro propagaci tematicky zaměřeného produktu je často efektivnější zvolit i menšího influencera, zato však s užším a specifickým zaměřením - např. cykloturistika, pivo a víno, rodiny s dětmi. Tito influenceři kolem sebe sdružují zpravidla menší, ale mnohem více angažovanější a nadšené komunity. „Jsou tak často schopni přivést návštěvníka do destinace rychleji a přínosy takových kampaní se snadněji sledují. Spolupráce s mikrofluencery je aktuálním trendem, který se bude projevovat stále výrazněji“ doplňuje Tomáš Kadlec.
Zapojení influencerů do rozvoje cestovního ruchu je efektivní např. stejně jako ve světě módních značek. Kvůli propagaci destinace Budějovicko buduje místní management síť vlastních ambasadorů. Cílem ambasadorského programu je vytvářet obsah na míru pro potenciální návštěvníky destinace. Takovým způsobem, aby našli svou inspiraci tam, kde nejčastěji konzumují obsah – tedy na Youtube, Instagramu, Facebooku či blogu. „Zároveň chceme, aby tým ambasadorů pokryl tematicky naše klíčové produkty (Rodinná dovolená, Stezka Vltavy, Pivní stezky) a cílové trhy. Do budoucna se budeme soustředit i na influencery z Německa a Rakouska,“ upřesňuje vize destinace David Šťastný. Druhá větev ambasadorského programu je zaměřená na talentované tvůrce pocházející přímo z regionu. „Chceme, aby s námi mohli růst, udržet jejich talent v regionu a postupně je zapojovat i do dalších projektů – např. jako lektory workshopů, či přednášející na konferencích. Aktuálně má náš ambasadorský tým 4 členy – 1 místní tvůrce a 3 influenceři z ostatních koutů ČR,“ dodává Šťastný. Spolupráce s ambasadory je pro Budějovicko cesta, jak vyprávět příběhy destinace prostřednictvím zážitků reálných lidí. Každý z nich představí svému publiku destinaci z jiného úhlu pohledu – svým osobitým stylem, svými osobními doporučeními. V cestovním ruchu totiž lidé častěji dají na osobní doporučení, což je právě případ kampaní influencerů, kterým jejich fanoušci věří. „Příkladem je spolupráce s Hynkem Hamplem. Díky jeho profesnímu růstu a stoupajícímu počtu fanoušků na sociálních sítích je pro nás ideální,“ doplňuje Kadlec. Travel influenceři na postech ambasadorů nabídnou svým fanouškům co nejvíce možností, jak trávit volný čas v atraktivní destinaci Budějovicko. Aktuálním příkladem mohou být tipy na rodinnou turistiku či nově i náměty na to, jak prožít dovolenou s vypůjčenou obytnou lodí na vltavské vodní cestě.
Komerční prezentace.
Je to oborově zaměřený dobrovolný spolek, který vznikl v roce 2016 a zahrnuje území mezi Českými Budějovicemi, Hlubokou nad Vltavou, Lišovem a Týnem nad Vltavou. Nabízí koordinaci a pomoc při propagaci služeb v cestovním ruchu. Využívá vlastních komunikačních kanálů k propagaci lokalit jako výletních cílů. Destinační společnost využívá podpory Jihočeského kraje, města České Budějovice, města Hluboká nad Vltavou a partnerských subjektů. Podnikatelům i městským a obecním úřadům pomáhá při společné propagaci zajímavých kulturních akcí, sportovních aktivit i tipů na ubytování. Přispívá k efektivnějšímu řízení turismu v regionu. Vystupuje pod marketingovým názvem Budějovicko skrze kanály jiznicechy.cz.
Influencerka Christina Tan je indonéská fotografka. Specializuje se na cestovatelskou fotografii, magazín Forbes ji zařadil mezi 20 nejvlivnějších cestovatelských instagramerů na světě. Její účet @SASSYCHRIS1 sleduje přes půl milionu lidí. Publikuje ale i jinde. Když například umístila fotografii ze své návštěvy zámku Hluboká nad Vltavou na platformě @beautifuldestinations, získala u snímku 204 tis. to se mi líbí, a 762 komentářů.
Adventní městečko se probouzí! Letošní adventní trhy v Českých Budějovicích rozzáří město na 50 dní od 18. listopadu do 6. ledna a opě... Více informací
Druhý ročník vydání charitativního kalendáře eSENce ŽEN finančně přispěje českobudějovickému Krizovému centru pro děti a rodinu. Kalen... Více informací