Prezentace

Tak trochu jiná káva ... férové

Férová káva v České ulici

Autor: Fér café Foto: archiv

Máte-li rádi kávu, zkuste na jaře trochu zaexperimentovat. Nechte své chuťové pohárky ochutnat tak trochu jinou kávu, než jakou nabízí běžné kavárenské řetězce a nadnárodní značky. Nejen pro alternativce je určena Férová káva ve Férové kavárně v České ulici.


Fair trade je způsob obchodu,

jehož cílem je podpora pěstitelů, řemeslníků a zaměstnanců z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Ti díky fair trade přístupu mají obdržet za svou práci férovou výkupní cenu. Ta jim uhradí nejen odpovídající náklady na výrobu, ale také zaručí důstojný život. Kavárny nabízející produkty s certifikátem Fairtrade tedy používají místo běžných výrobků každodenní spotřeby výrobky „spravedlivé“ a tím podporují lepší a důstojný život lidí z rozvojových zemí.

Bio kavárna Fér café doporučuje ze své nabídky:

Uganda Gumutindo

V národním parku Mt. Elgon na jihovýchodě Ugandy, blízko hranic s Keňou, se nalézají plantáže sdružení farmářů Gumutindo. V původním jazyce Lugisu toto slovo označuje excelentní kvalitu, což ve zkratce vystihuje kávu, kterou sdružení produkuje. Na svazích vulkánu Mt. Elgon v nadmořské výšce okolo 2000 m n. m. farmáři pěstují místní odrůdu kávy, známou jako Bigusu local. K zajištění udržitelné produkce využívají organické postřiky, vyrobené z místních rostlin. Farmáři mezi kávovníky vysazují i jiné plodiny, aby zamezili erozi půdy a skryli kávovníky do jejich stínu. Díky této péči se v plodech kávovníků může pomalu rozvinout bohatá chuť. Kávové třešně jsou samozřejmě sbírány výhradně ručně, sklízí se pouze zralé a zdravé plody. Na rozdíl od většiny producentů výběrové arabiky, sdružení Gumutindo nevyužívá žádný velký okolní závod pro další zpracování kávy, ale káva se tradičním způsobem zpracovává na zdejších farmách. Díky tomu mají místní zemědělci pod kontrolou všechny kroky v produkci zelené kávy a mohou 100% ručit za její kvalitu. Na velmi vysoké úrovni je i následná kontrola kvality. Předtím, než je sklizeň nabídnuta k prodeji, je káva testována ve vlastních laboratořích sdružení. Gumutindo začalo v nedávné době také s iniciativou na podporu žen a jejich postavení v rodině. Produkce zajišťována ženskou částí sdružení je od zbytku kávy oddělována a prodávána samostatně. Sdružení tak chce dosáhnout lepšího postavení žen v rámci rodiny, kde je za vlastníka výsledné produkce tradičně považován muž, a pozitivně tak ovlivnit vnímání žen v celé komunitě. 

Komerční prezentace

Uveřejněno v tištěném vydání magazínu BUDLive dne 21.03. 2016

Heslo „Trade, not aid“ („Obchod, ne pomoc“) je principem spravedlivého obchodu.

Vznik myšlenky fair trade

Snaha vytvořit spravedlivý obchod (fair trade) se objevila již koncem čtyřicátých let v USA. V roce 1969 je otevřen první obchod se zbožím z rozvojových zemí pocházejících přímo od výrobců. Obchod inspiruje. O dva roky později existuje v západní Evropě téměř 120 fair trade obchodů. Nabízí rukodělné výrobky obyvatel chudých zemí, ale také fair trade potraviny: čaj, cukr, kakao, čokoládu, med, banány, kávu. V Nizozemí dosahuje například spotřeba fair trade kávy 2 % z celého národního prodeje kávy! Zájem zákazníků trvá do současnosti. Mění se ale přístup velkých obchodních firem a například zahraniční sítě supermarketů vyvíjejí vlastní řady produktů odpovídající těmto principům. Upraveno dle: Poss, Samuel. Trade for Development Centre. Bruxelles. 2009.


Další články z této rubriky:

CUPRA je značkou pro všechny, kteří rádi řídí

Co se vám vybaví, když se řekne slovo Cupra? Můžete si vzpomenout například na latinské pojmenování mědi. Ale především je to označení... Více informací

Jak vypadá zákulisí firmy Milan Král

Již více než 30 let patří k Českým Budějovicím neodmyslitelně firma Milan Král, odborník na mobilitu. V jejím sídle vozů Mercedes-Benz... Více informací

© Copyright 2019 Bud Media s.r.o.

Vytvořili v: