Publicistika

Proč se sousedské slavnosti stanou jarmarkem

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE

Autor: Marek Kerles, foto:repro BudejckaDrbna

Kdysi jsem četl o tom, jak byla založena jedna z neúspěšnějších „gastronomických“ platforem pro turisty. Zakladatele této platformy, tehdy amerického studenta s baťůžkem na zádech, pozvala na ulici v Guatemale malá holčička na večeři do rodiny.  Američan byl nadšen. Najedl se v rodině, ochutnal pravou místní specialitu, kterou by nikde v restauraci nedostal, a i když rodina za jídlo nic nechtěla, vnutil jí 10 dolarů. Všichni byli spokojení.  A tak to taky mohlo zůstat.
Jenže nezůstalo. Student byl totiž podnikavý a okamžitě ho napadlo, že by mohl takový zážitek snadno zprostředkovat i dalším turistům. A založil internetovou platformu, která po celém světě zprostředkovává při návštěvě cizí země obědy či večeře přímo v rodinách. Úspěch byl obrovský. Platforma se rozrostla, řídí ji „manažeři v kravatách“, dokonce vstoupila na burzu. A některé rodiny už se živí pouze tím, že vyvařují turistům.
Úplně stejně kdysi vznikla i dnes celosvětově známá ubytovací platforma „airbnb“. Původně se jednalo jen o přátelskou výměnu bytů mezi lidmi, kteří jedou navštívit zemi toho druhého. Dnes kvůli tomuto nápadu developeři staví nové domy, z původní přátelské výpomoci se stal byznys za miliardy. A co to má společného s Českými Budějovicemi? Něco přece.

Už po osmé za sebou hostilo centrum města oblíbenou akci s příznačným názvem Město Lidem, lidé Městu. Slavnosti tohoto typu (jak název napovídá) začaly v Evropě (nejen u nás) vznikat původně jako reakce na přílišnou komercionalizaci a „odlidštění“ kultury. Lidé si udělali „zábavu sami sobě“. Někdo přinesl na ulici buchty, někdo zahrál na kytaru, místní hospody a kavárny vyndaly stoly na ulici, před domy byl bazar nepotřebných věcí. Lidem se představili místní firmy, umělci, o jejichž kvalitách neměli mnozí „sousedé“ ani tušení.
Možná i první ročníky slavností Město Lidem, lidé Městu měly ještě nádech takové sousedské slavnosti. V posledních letech už se ale jedná o klasický „globalizovaný“ jarmark, který s akcí avizovanou jako Budějčáci Budějčákům už nemá takřka nic společného. A potvrdil to i letošní ročník.
Jedním ze sponzorů slavností Město Lidem, lidé Městu byl mimo jiné výrobce japonských automobilů, na konci Krajinské ulice se vedle stánků s jinými „cizokrajnými“ pochutinami prodávalo „superhořké“ pivo, které nemá s Budějovicemi ani jižními Čechami vůbec nic společného.
Organizátorům téhle slavnosti, která už se ze sousedské veselice zcela otevřeně proměnila v klasický komerční jarmark, přístupný komukoliv, dalo město rozhodnutím zastupitelstva letos dotaci 700 000 korun. A k tomu ještě (s výjimkou prodejců alkoholu) i souhlas s bezplatným záběrem veřejného prostoru.

I další známá „sousedská akce“ v Budějovicích, tedy Plachanda Open už zřejmě není v pravém slova smyslu sousedskou slavností obyvatel a podnikatelů v Plachého ulici. To letos možná nechtěně dokumentovaly dvě stříbrné „živé sochy“, stojící v „Plachandě“. Úplně stejné, jako stojí na náměstích turistických center Paříže, Barcelony či Prahy. Proč mají ale být ozdobou „sousedské slavnosti““ v malé budějovické uličce, zůstává záhadou. A to stejně jako otázka, proč byl před několika lety oficiálním „pivem“ dalších městských slavností s názvem „Vltava žije“ Plzeňský Prazdroj.

Plachanda

Ilustrační foto s laskavým svolením : Budějcká Drbna.cz 


Jak ale ukazují výše uvedené příklady ze zahraničí, možná to dnes ani jinak nejde. Vlastně každý dobrý „sousedský nápad“, pokud se ho chopí podnikaví lidé a sociální sítě, nakonec přeroste do klasické komerce. Ať už se jedná o „sousedskou výměnu“ bytů, sousedské pozvání na večeři nebo třeba původně sousedskou slavnost v Českých Budějovicích. Nic proti komerci. Otázkou ale zůstává, zda by s postupující komercionalizací městských slavností neměla úměrně tomu ubývat také jejich veřejná podpora.


Marek Kerles
Autor je redaktor INFO.cz

Uveřejněno v tištěném vydání magazínu BUDLive dne 23.09. 2021

Živé sochy v Plachandě, aneb proč se ze sousedských slavností vždycky stane jarmark?

Pojďme se na tento fenomén podívat.


Další články z této rubriky:

Jan Žižka z Trocnova má svou tvář

Tvář největšího válečníka české hustorie Jana Žižky z Trocnova rekonstruoval tým brazilského 3D designéra Cicero da Costa Moraes... Více informací

Komu smrdí Budvar, tomu smrdí Budějce

Plzeňský Prazdroj má na budějovické radnici „trojského koně“. Jinak by nebylo možné, aby v domovském městě Budějovického Budvaru radní... Více informací

© Copyright 2019 Bud Media s.r.o.

Vytvořili v: