Nepozorní řidiči, porušení předpisů, nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky. Před sto lety se začal rozvíjet fenomén dopravních nehod, jejichž popisy se poprvé objevovaly v regionálním tisku. Šlo většinou o srážky cyklistů, aut s chodci nebo bouračky do stromu u cesty. O jedné takové nehodě s vážnými následky informuje list Jihočech ze srpna 1924.
Osoby a obsazení
Obětí karambolu byl cestář Alois Fäustl, člověk trpící nedoslýchavostí, ale jinak spolehlivý a pracovitý. Viníkem jeho těžkého zranění na silnici je budějovický podnikatel Jan Tesařík, majitel kolotoče s loďkami a dřevěnými koníky a také vysloužilého nákladního auta značky NW TL2, které mělo za sebou náročnou službu v rakousko-uherské armádě. Jak ohodnotili znalci, vůz byl na pokraji životnosti a technické způsobilosti. Jen jeho rozjezd způsobil v širokém okolí takový kravál, že se plašili koně, kvíleli psi a lidé neslyšeli vlastní slova. A tento úkaz se stal také hlavní příčinou neštěstí.
Ilustrační foto: vojenský nákladní vůz NW TL2
Osudná srážka
Ten den, 28. srpna 1923, řídil Tesařík mašinu po státní silnici od Rudolfova ku městu rychlostí ani ne 20 kilometrů za hodinu. Hluk polovičního vraku znásoboval ruční vozík naložený plechy, který měl připevněný u boku motoru. Průběh nehody vysvětloval po roce krajskému soudu.
„Uviděl jsem na silnici na třicet metrů před sebou cestáře Fäustla a začal na něho troubit. Troubil jsem mocně, div jsem si trubku neukroutil, ale on nic. Jel jsem rychlostí asi čtyři kilometry za hodinu,“ popisoval obžalovaný situaci před nehodou.
„Proč jste se mu nevyhnul?“ zajímal se předseda senátu.
„Když on poskakoval po silnici s koštětem jako klokan. Z místa na místo.“
„Tak proč jste proboha nezastavil, když jste jel skoro krokem?“
„Víte, vážený soude, neměl jsem v pořádku ruční brzdu, no, nešlo to.“
Náklaďák pana Tesaříka cestáře zezadu nabral a vláčel několik metrů před sebou, než ho odrazil do příkopu. Srážka pro nešťastníka skončila těžkým zraněním hlavy, zlomeninami ruky a nohy a pohmožděninami.
Hluchý stařík dostal odškodné
Rok od nehody stál před soudem cestář Fäustl jako svědek a zároveň poškozený. Přibelhal se o holi.
Při otázce předsedy senátu, jak k újmě přišel, si přiložil dlaň za ucho a po zopakování dotazu zahuhňal, že skoro nic neví.
„Bože milej, pamatuju si enem, že jsem byl zabranej do práce a najednou jsem upadl do mdlob. Probral jsem se, až když mě odnášeli do retuňku.“
Součástí obžaloby pro přečin proti bezpečnosti těla, jak specifikoval trestní zákoník, byla i otázka odškodnění za bolest a zranění s trvalými následky.
„Dohodli jsme se na 16 tisících korunách za bolest a za to, že do smrti budu mrzákem. Dostal jsem zatím šest tisíc,“ hlesl cestář invalida a odpajdal ze soudní síně.
Nebezpečný řidič Jan Tesařík, majitel kolotoče s dřevěnými koni a rovněž vozu NW-TL, který byl předchůdcem legendární značky Tatra, odešel po chvíli za ním s podmíněným trestem v trvání 14 dnů. Navíc se soudním napomenutím, aby si napříště lépe hleděl technického stavu motorového vozidla.
Uveřejněno v tištěném vydání magazínu BUDLive dne 21.03. 2022
Budějovičtí Bulhaři
Bulharsko má hlavně současná střední generace spojené s rekreací na písečných plážích Černého moře, pro mnohé ... Více informací
Baroko bylo dobou velkých technických inovací. Také v českých zemích byla voda velmi důležitým prvkem nejen v každodenním životě, ale ... Více informací